Zbigniew Chojnacki
Rocznik 1992. Akordeonista, elektronik, improwizator, który potrafi komponować.
Z akordeonem i mnóstwem żywej elektroniki jest gotowy na muzyczne ryzyko bez koła ratunkowego. Jego improwizacje oscylują między ambientem, hałasem, dronem, jazzem, elektroniką i szeroko pojętą kameralistyką. Każde spotkanie artysty, publiczności, przestrzeni i instrumentu jest zupełnie inne niż wszystkie poprzednie i wszystkie kolejne. Chwilami zrelaksowany, chwilami w pośpiechu, ale zawsze w drodze do nowych połączeń melodycznych.
Występował na takich festiwalach jak m.in. A L’Arme Festiwal w Berlinie, Sharpe Festiwal w Bratysławie, LEM Festiwal w Barcelonie, Ring Ring Festiwal w Belgradzie, WOS Festiwal w Santiago de Compostela, Oct Loft jazz Festiwal w Shenzhen, Musikprotokoll Festival w Grazu , Avant Art Festiwalu w Warszawie, WORM w Rotterdamie, Skanu Mezs w Rydze, La Nature Festival w Vielsalm (BE), Oslo Jazz Festiwal (NO) , Tallinn Music Week (EE), Athens Digital Arts Festival, Valkhof Festival (NL), Share Festival (DK)
Fragmenty recenzji koncertów live
„Later that night, Zbigniew Chojnacki led us into his weird and wonderful world of avant-garde accordion, augmenting his instrument of choice with live electronics and a jumble of effects pedals that created a cacophonous clash of antique folk and contemporary drone”.
Crack Magazine
„Chojnacki’s deconstructed and reimagined what this traditional (and often archaic)
instrument is through effects pedals, gadgets and nobs, producing a cacophony of
strangeness from his deep meditative creative trance. The drones squelches and
reverberations that emanated from the stage were difficult but enthralling, sounding like
both the end of the world and a way to rebuild it”.
by James Thornhill Under the Radar Magazine
„I suppose when playing an accordion, you can’t help but see it as an extension of the body.
But Chojnacki doesn’t just depend on its wheezes and gasps to fill a sound or create a
musical alter ego. Rather, the accordion is there to add a counterpoint – often blunt, or
expressionistic in approach – to the carefully constructed procession of electronic blurbs,
beats and ticks. It’s like seeing someone slowly build up a tower of drinks straws only to
knock it down when bored. At times the noises Chojnacki conjures up straddles Cluster’s
early, pre Zuckerzeit electronic gasbag vibe. A fascinating show”.
by Richard James Foster (Louder than War Magazine)
PIF Festival Castelfidardo 2021 by Libero Farne https://www.musicajazz.it/
Louder than War Magazine review by Richard James Foster https://louderthanwar.com/
Under the Radar Magazine review by James Thornhill https://www.undertheradarmag.
fot. Ewelina Jaśkowiak