HISTORJA

Programy


Ze względów logistycznych pokaz spektaklu „Historja” zostanie zorganizowany w innym terminie. Przepraszamy!

 


Występują – Teresa Kowalik, Anna Wieczorek, Piotr Starczak
Reżyseria – Dorota Bator
Dramaturgia – Dorota Bator, Krzysztof Kopka
Scenografia, Kostiumy, Formy – Kasia Leks
Konsultacje Muzyczne – Magdalena Gorwa
Warstwa Muzyczna – Teresa Kowalik, Piotr Starczak

Czy słowa naprawdę kształtują rzeczywistość?
7 postaci. 3 aktorów. 1 historja.

Spektakl dokumentalny HISTORJA powstał w ramach projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Scenariusz oparty jest na spisanych rozmowach z bajarzami, opowiadaczami i ludźmi zajmującymi się baśniami w Polsce. Są kraje, w których sztuka opowiadania historii jest traktowana na równi z muzyką, teatrem i filmem. Choć w Polsce to zjawisko nie jest tak popularne, możemy spotkać wiele wrażliwych i ciekawych osób, które pielęgnują i rozwijają tę dziedzinę sztuki. To właśnie im przyglądamy się na scenie.

Scenariusz spektaklu bazuje na baśniowej opowieści o utracie, która koresponduje z prawdziwymi wydarzeniami z życia jednej z bohaterek przedstawienia. Spektakl łączy teatr dokumentalny z teatrem formy.


Dorota Bator

Rocznik 1994. Aktualnie studentka V roku reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Przez rok studiowała Wiedzę o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Absolwentka rocznego kursu filmowego w Wajda School & Studio w Warszawie, w ramach którego zrealizowała swój pierwszy film dokumentalny „W zgodzie”. W trakcie studiów reżyserka spektakli: „Ojczyzna” Krystyny Miłobędzkiej, „Dlaczego płaczecie” Philippe’a Dorina, „Płetwal 52” w ramach Konkursu Off na 39. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Obecnie związana z programem Teatr na Faktach w Instytucie Grotowskiego, gdzie współreżyserowała spektakl dokumentalny „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”.


Krzysztof Kopka

Mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 „Koriolana” oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu” ) i scenarzystą (filmów: „80 milionów”, „Fotograf”; seriali: „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wykłada na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Katedra Scenografii).


Katarzyna Leks

Urodzona w 1995 roku, absolwentka kierunku Scenografia na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Tworząc scenografię i kostiumy do spektakli teatralnych, współpracowała zarówno z teatrami lalkowymi, jak i dramatycznymi: Teatrem im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Olsztyńskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Opolskim Teatrem Lalki
i Aktora, Teatrem Slovensko Mladinsko w Ljubljanie, Wrocławskim Teatrem Układ Formalny, Teatrem Kombinat, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Realizując projekty, pracowała między innymi z Weroniką Szczawińską, Martą Streker, Agnieszką Błaszczak i Katarzyną Dudzic-Grabińską.
Realizowała kostiumy i projekty scenografii do wielu spektakli we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, w ramach współpracy uczelni artystycznych Wrocławia. Poza scenografią zajmuje się rysunkiem i grafiką.


Magdalena Gorwa

Studentka II roku studiów magisterskich na kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha. Od 2019 roku należy do Koła Młodych ZKP, a także do Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Najważniejsze z nich to: I nagroda w „Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez The New Symphony Vienna”, Nagroda Główna w „Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim” w Kaliszu, III nagroda ex aequo w „Ogólnopolskim Konkurs Kompozytorski UFM” w Warszawie. W roku 2019 jej utwór otrzymał rekomendację Krajowego Jury PTMW do wykonania podczas Festiwalu ISCM World Music Days w Nowej Zelandii. Od 2016 roku stale współpracuje ze środowiskiem teatralnym, a spektakle z jej muzyką były wystawiane w takich teatrach jak: Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, Teatr „Tęcza” w Słupsku, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu, Akademia Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Akademia Teatralna w Białymstoku. Od 2019 roku jest kompozytorem Teatru Aczemu założonego przez Małgorzatę Pilczuk, który promuje literaturę dziecięcą na terenie całej Polski. Tworzy również elektroniczną muzykę eksperymentalną, a w ramach współpracy ze studentami ASP we Wrocławiu współtworzy projekty audiowizualne.


Piotr Starczak

Dyplomant aktorstwa na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu. Występował m.in. w spektaklach „Smacznego, proszę wilka!” reż. Katarzyna Hora, „Rysz///ard” reż. Ada Tabisz, „Burza” reż. Natasza Sołtanowicz.


Anna Wieczorek

Na co dzień aktorka Opolskiego Teatru Lalki i Aktora. W wolnych chwilach również dramaturg. Ukończyła aktorstwo na Wydziale Lalkarskim we wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Wcześniej zakończyła swoją przygodę z filologią polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kocha teatr, ale nigdy nie zapomina o literaturze. Grała w spektaklach Pawła Passiniego: „Widma” (NFM, 2017) oraz rolę Hekabe w „Teraz wszystkie dusze razem…” tego samego reżysera (AST im. St. Wyspiańskiego, Filia we Wrocławiu, 2017), Zagubionego Chłopca w „Zagubionym chłopcu” (Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2018), Mariana Pinedę w „Zranionym Jeleniu” w reżyserii Joana Baixasa, Annę Frank w „Dzienniku Anne Frank” w reżyserii Mariana Pecka, Tulka w spektaklu „Niedoparki” w reżyserii Pawła Aignera oraz Alicję w „Alicji w Krainie Czarów” w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Jest autorką licznych tekstów i adaptacji dla dzieci i dorosłych: „Ponyo”, „Jeszcze…”, „i”, „TAK!”, „płetwal 52”, „Koniec bajki”, „Aria/Dna”, „Nie tak”, „(po)wstania”, „Kazuko. Baśń japońska”, „Ktoś więcej”, „(Naj)nowsza ewangelia”. Prowadzi autorskie warsztaty literacko-teatralne „Spotkania (nie)możliwe” w Opolskim Teatrze Lalek. Zdobywczyni głównej nagrody aktorskiej na 29. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu, za rolę Zagubionego Chłopca.


Teresa Kowalik

Absolwentka PWST im. L. Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Przygodę teatralną rozpoczęła w marcu 2013 roku jako aktorka w monodramie „Set of structures” wyprodukowanym w ramach 34. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Spektakl powstał na podstawie scenariusza i w reżyserii Marty Streker. W roku 2014 wraz z grupą studentów zagrała w spektaklu „Śniący Chłopiec” w reż. Marty Streker, na podstawie tekstu Hanocha Levina.W 2015 roku zagrała w spektaklu warsztatowym Marty Streker „Miarka za Miarkę” na podstawie Szekspira. Premiera jej spektaklu dyplomowego „Believe me you fool” w reżyserii Cezarego Studniaka odbyła się 15 stycznia 2016 roku, a w marcu roku 2016 premiera kolejnego dyplomu, „Skóra” w reżyserii Konrada Dworakowskiego. W maju 2016 wraz z setką aktorów i studentów wzięła udział w spektaklu Agaty Dudy-Gracz „4.’12 – i koniec”, prezentowanym w Teatrze Polski we Wrocławiu w ramach 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
Na przełomie maja i czerwca roku 2016 wraz z aktorami Theater der Jungen Welt z Lipska, współtworzyła happeningowy projekt „Marmolada”, powstały w ramach letniej edycji Europejskiej Stolicy Kultury – „Flow”. 15 października 2016 roku na deskach Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu odbyła się premiera „Tragedii Coriolanusa” w reżyserii Marty Streker, będąca jednocześnie debiutem aktorskim Teresy Kowalik. Spektakl był prezentowany na Festiwalu Debiutantów PIERWSZY KONTAKT w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu w maju 2017 roku. W grudniu 2016 zagrała w spektaklu „Niebo” w reż. Chrisa Baldwina. Spektakl powstał w ramach ceremonii zamknięcia Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu. Od grudnia roku 2018 współpracuje z Teatrem Pinokio w Łodzi przy spektaklach „Chłopcy z Placu Broni” i „Balladyny i Romanse” w reż. Konrada Dworakowskiego oraz „Ronja”, córka zbójnika” w reż. Karoliny Maciejaszek. W marcu 2019 odbył się jej debiut w Teatrze Polskiego Radia w słuchowisku „Miłość – czysta u kąpieli morskich” w reż. Jerzego Machowskiego. 1 lutego 2020 zagrała jedną z głównych postaci w premierowym spektaklu „Rutki” w reż. Karoliny Maciejaszek w Teatrze Arlekin w Łodzi. 29 lutego 2020 aktorka zagrała w musicalu „Tomek i Przyjaciele”, przeniesionej do Polski holenderskiej produkcji Teatru Van Hoorne Entertainment. Obecnie w trakcie realizacji stypendium MKiDN „Nowe interpretacje utworów polskiej pieśniarki Hanki Ordonówny”.