Inscenizacje cz. IV | Teatr Polski w Podziemiu

Czytanie

Inscenizacje cz. IV / Teatr Polski w Podziemiu


  • 10.10.2020, godz. 18:00
  • Piekarnia
  • Inscenizacje dostępne online na Facebooku Festiwalu.
  • Na wszystkie wydarzenia festiwalowe odbywające się na żywo obowiązują zapisy.

BORKOVEC | ZAPISY


Petr Borkovec „Opowiadania”
reżyseria: Marta Streker
występują: Petr Borkovec (autor), Igor Kujawski, Rafał Kwietniewski
muzyka: Jakub Rezler

Opowiadania Petra Borkoveca na polski przełożyła Anna Żbikowska-Radwan.

W sobotę 10 października zobaczymy część czwartą inscenizacji. Opowiadania Petra Borkovca zaprezentują autor oraz Igor Kujawski, Rafał Kwietniewski w reżyserii Marty Streker i oprawie muzycznej Jakuba Rezlera.

W opowiadaniach Borkovca przyroda jest bogata i wielowymiarowa. Nie matka, a towarzyszka, którą raz po raz bohaterowie przekłuwają szpilką i rozkładają na entomologicznych tablicach. Podążając nocą za uzbrojonym mężczyzną otoczonym bosymi dziewczętami w nocnych koszulach, szukamy odpowiedzi – naturę próbują zrozumieć, czy wyrazić nad nią triumf.

Igor Kujawski


Aktor teatralny i filmowy, znany z małego i wielkiego ekranu. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1984). Od 1 września 1984 roku związany z Teatrem Polskim we Wrocławiu.
Wybrane role na wrocławskiej scenie: Arnholm, „Pani z morza” H. Ibsena, reż. P. Chołodziński, 2010; Ikona, „Tęczowa Trybuna 2012” P. Demirskiego, reż. M. Strzępka, 2011 (Grand Prix, X Festiwal Prapremier w Bydgoszczy, 2011; nagroda za najlepsze przedstawienie i nagroda dla najlepszego zespołu aktorskiego, IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia w Krakowie, 2011); Postać, „Czy pan to będzie czytał na stałe?” M. Sadochy i M. Kmiecika, reż. M. Kmiecik, 2012; Everett True; Pan Darek, „Courtney Love” P. Demirskiego, reż. M. Strzępka, 2012; Żegota; Wysocki; Starosta, „Dziadów część III” A. Mickiewicza, reż. M. Zadara, 2015. Role w Teatrze Telewizji m.in.
„Herkules i stajnia Augiasza”, „Aktor”, „Życie Galileusza”, „Czarny obelisk”, „Kartoteka rozrzucona”, „Przemiana 1999”. Role w filmach i serialach m.in.
„W zawieszeniu”, „Cienie”, „Konsul”, „Powrót wabiszczura”, „Życie jak poker”, „Fala zbrodni”, „Bulionerzy”, „Zwerbowana miłość”, „Głęboka woda”, „Głęboka woda. Sezon 2”, „M jak MIłośc”, „Pierwsze iłość”, „Na Wspólnej”, „Artyści”, „Jestem mordercą”, „Komisja morderstw”, „Szczęście świata”. W 2004 roku za zasługi pracy artystycznej nagrodzony Brązowym Krzyżem Zasługi, a w 2010 – Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Rafał Kwietniewski


Urodził się 28 maja 1981 roku. Na drugim roku studiów związał się z rodzącym się właśnie największym teatrem offowym na Dolnym Śląsku, Ad Spectatores. Temu teatrowi pozostał wierny przez 11 lat. Zagrał tam kilkanaście ról, zbierając doświadczenie zarówno w materii aktorskiej, budowlanej :), oraz organizacyjnej. W międzyczasie udało się pozyskiwać doświadczenie w innych teatrach (Wrocławski Teatr Współczesny, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, czy Teatr Komedia we Wrocławiu), a od 2005 roku przed kamerą we wrocławskich produkcjach telewizyjnych. Występował w serialu „Pierwsza miłość”. W 2013 roku premierą „Ostatni bohaterowie klasy robotniczej” P. Birro pożegnał się z teatrem Ad Spectatores, a już rok później powstał autorski projekt aktora i jego żony, czyli Teatr dla Początkujących. To jedyny teatr w Polsce, do którego może zgłosić się każda osoba dorosła i zagrać w profesjonalnym przedstawieniu. Zainaugurował działalność TdP premierą „Wdów” Sławomira Mrożka w kwietniu 2014 roku w dawnym, słynnym Teatrze Kalambur we Wrocławiu. Przez trzy lata Teatr dla Początkujących wystawił 11 premier, zatrudniając nowych reżyserów i scenarzystów. Rafał Kwietniewski zagrał w filmie „Wieża. Jasny dzień”, za który reżyserka Jagoda Szelc została nagrodzona na 42.Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, za debiut reżyserski i scenariusz oraz została uhonorowana nagrodą „Odkrycie festiwalu” przez Onet. Aktor zaś za rolę Andrzeja w tym filmie otrzymał nominację za drugoplanową rolę męską na Festiwalu Aktorstwa Filmowego we Wrocławiu.

Petr Borkovec


Urodzony w roku 1970. Jest czeskim poetą, prozaikiem i tłumaczem, dramaturgiem praskiej kawiarni literackiej Café Fra. Pisze również dla pisma „Host”, „Full Moon” i czeskiego radia. Ostatnio wydał między innymi zbiory opowiadań „Lido di Dante” i „Petříček Sellier & Petříček Bellot” oraz tom poezji “Herbář k čemusi horšímu”. Tłumaczył utwory Władysława Chodasiewicza, Vladimira Nabokova, Jewgienija Rejna, Josipa Brodskiego, Jurija Odarczenki. Przełożył także „Króla Edypa” Sofoklesa i „Oresteję” Ajschylosa. Petr Borkovec był stypendystą takich miast jak Ottensheim, Krems, Saint-Nazaire, Graz, Bruksela, Vollezelle, Czerniowce, Bratysława, Lipsk, Koszyce i Berlin. Laureat nagród literackich: Cena Jiřího Ortena (1994); Norbert-C.-Kaser-Preis (2001); Hubert-Burda-Preis (2001); Poetik-Dozentur zur Literatur Mitteldeutschlands, Drážďany (2003); Fedrigoni Card Couture Award (2017); Tvárnice za książkę roku (2019); Zlatá stuha (2020).

Marta Streker


Urodzona w roku 1989. Absolwentka specjalizacji reżyseria teatru lalek na kierunku reżyseria, Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu (2016). Zadebiutowała „Tragedią Coriolanusa” Williama Szekspira w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (premiera: październik 2016). W czerwcu 2017 wyreżyserowała drugi spektakl repertuarowy „DRYL”, Wojciecha Bruszewskiego w Teatrze Powszechnym w Łodzi. W 2018 pracowała w Teatrze Nowym w Warszawie jako asystentka przy produkcji „Biblii 3” w reżyserii Michała Zadary, wyreżyserowała „Zdziczenie obyczajów pośmiertnych” Bolesława Leśmiana w Teatrze Kochanowskiego w Opolu, spektakl „Szpak Fryderyk” w Teatrze Miejskim w Gliwicach, spektakl „Spólnota” w Teatrze Układ Formalny i tekst Agnieszki Wolnej-Hamkało „Wichrowe Wzgórza non fiction”.

W maju 2019 premierowała w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu spektaklem „13 bajek z Królestwa Lailonii” Leszka Kołakowskiego. W październiku 2019 odbyła się premiera spektaklu „Leśni. Apokryf” w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W czerwcu 2020 wyreżyserowała „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Reżyserka projektu Polskie Rymowanki.

Asystentka Michała Zadary przy spektaklach:
A. Mickiewicz „Dziady”, Teatr Polski we Wrocławiu, premiera: 2014–2016;
F. Schiller „Zbójcy”, Teatr Narodowy w Warszawie, premiera: 8 maja 2014.

Asystentka Krystiana Lupy przy wrocławskiej produkcji spektaklu „PROCES”, F.Kafka, Teatr Polski we Wrocławiu. Drugi reżyser przy produkcji „DZIADÓW CZĘŚĆ III” (2015) i „USTĘP” (2016), A. Mickiewicz, Teatr Polski we Wrocławiu, reżyseria Michał Zadara.

Współpracowała jako reżyser działań na scenograficznej makiecie przy produkcji „Matka Courage i jej dzieci”, Bertolt Brecht, w Teatrze Narodowym w Warszawie, reżyseria Michał Zadara (premiera: listopad 2016).

PORTFOLIO