Przegląd adaptacji filmowych | 16. MFO

Programy

  • Pokazy odbywają się w Muzeum Pana Tadeusza (Rynek 6).
  • Wstęp jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki na filmy do odbioru w kasach muzeum.
  • 5–7.10.2020, godz. 18.00

5.10.2020
Śmiertelnie rude włosy i czerwony habit.
Wieczór Daniela Defoe i Margaret Atwood

„Perukarz” (1999, 15 min.), reż. Steffen Schöffler

Nominowana do Oscara animacja lalkowa jest adaptacją „Dziennika roku zarazy” Daniela Defoe. To relacja z epidemii dżumy, która nawiedziła Londyn w latach 1665-66. Przebieg zdarzeń relacjonuje w swoim dzienniku perukarz, zamknięty w mieszkaniu. Jego głos podkłada Kenneth Brannagh. 15-minutowy film realizowano 6 lat, w dekoracjach zbudowanych ściśle według archiwów. Długie ujęcia rozświetla prawdziwy ogień.

„Opowieść podręcznej” (1990, 110 min.), reż. Volker Schlöndorf

Pierwsza ekranowa wersja powieści Margaret Atwood według scenariusza Harolda Pintera. Film przepełniony duchem i estetyką lat 90. Apokaliptyczny lęk końca wieku i duch feminizmu trzeciej fali zyskały skrótową, metaforyczną formę. Muzykę napisał Ryūichi Sakamoto, laureat Oscara za „Ostatniego cesarza”. Zagrali Natasha Richardson, Faye Dunaway i Robert Duvall. Warto porównać z popularnym serialem z 2017.


6.10.2020

Wirujący kapelusz i łóżko po zmarłej.
Wieczór Mordecaia Richlera i Flannery O’Connor

„Ulica” (1976, 10 min.), reż. Caroline Leaf

Nominowana do Oscara animacja malowana na szkle jest adaptacją „Ulicy” Mordecaia Richlera. To gawęda o starości i śmierci z perspektywy dziecka, które czeka na własny pokój. Akcja toczy się upalnym latem, gdy rodzina nie wyjeżdża z miasta, tylko zostaje w domu, czekając, aż umrze babcia. Richler, pisarz z Montrealu i Caroline Leaf, malarka z Seattle tworzą swoją ulicę Nalewki, na których widzimy liczną, żydowską rodzinę i ukazane z czarnym humorem obrzędy pogrzebowe.

„Mądrość krwi” (1979, 100 min.), reż. John Huston

Przewrotna opowieść z amerykańskiego Południa, gdzie młody weteran wojenny ogłasza się prorokiem nowego kościoła. Zrealizowana z pasją adaptacja powieści Flannery O’Connor jest uważana za najlepszą w dorobku Johna Hustona, który specjalizował się w ekranizacjach literatury („Moby Dick”, „Noc iguany”, „Pod wulkanem”). Nieprzewidywalna akcji i niecodzienny humor cechują ten oryginalny świat ślepców, wyznawców i handlarzy wiarą.


7.10.2020

Rajskie ptaki i Szekspir w psychiatryku.
Wieczór Gabrieli Mistral i Kate Grenville

„Czas aniołów” (1987, 10 min.), reż. Faith Hubbley

Laureatka Literackiej Nagrody Nobla z 1945 Gabriela Mistral to chilijska poetka, bajarka i edukatorka, której „Anioł Stróż” posłużył za kanwę scenariusza. Zekranizowała go nowojorska artystka animacji, wykorzystując wzory pochodzące ze sztuki rdzennej ludności obu Ameryk. Pieczołowicie komponując obrazy malarskie, dba o społeczne zaangażowanie. Odpowiada na pytanie, co by było, gdyby z realizmu magicznego została sama magia.

„Historia Liliany” (1996, 90 min.), reż. Jerzy Domaradzki

Historia ekscentrycznej kobiety, która nie godzi się na mieszczańskie konwenanse i ląduje w psychiatryku, a gdy zyskuje wolność, zarabia na ulicach Sydney, recytując Szekspira. Napisała ją jedna z najpopularniejszych australijskich pisarek Kate Grenville jako część trylogii o trudach emancypacji kobiet w początkach XX wieku. Sfilmował Jerzy Domaradzki („Piąta pora roku”, „Wielki bieg”, „Planeta krawiec”). A zagrała Toni Colette tuż po debiucie w „Weselu Muriel”.


Adriana Prodeus | kuratorka przeglądu

Krytyczka filmowa związana miesięcznikiem „KINO”. Rozwija cykl reportaży o pracowniach animacji. Jej felieton „Demontaż atrakcji” publikuje „Vogue Polska”. Wykłada w Instytucie Sztuki PAN, na Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Specjalizuje się w awangardzie filmowej i filmie animowanym. Jest autorką książki „Themersonowie. szkice biograficzne”, kuratorką przeglądu adaptacji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania, przeglądu polskiej animacji w Anthology Film Archive w Nowym Jorku. Pełniła funkcję wicedyrektorki CSW Zamek Ujazdowski i kierowniczki literackiej Studia Filmowego KADR. Prowadziła i redagowała programy kulturalne w mediach publicznych: TVP1, TVP2 i PR2. Publikowała w „Newsweeku”, Filmwebie, Stopklatce, Portalu Filmowym, Dwutygodniku, Kulturze Liberalnej, Krytyce Politycznej. Studiowała na Uniwersytecie Wrocławskim, Warszawskim, Adama Mickiewicza i na Tisch School of the Arts na New York University jako stypendystka Fulbrighta. Wrocławianka, od 20 lat mieszka w Warszawie.