Trzecia wielka wrażliwość | panel

Rozmowy .

  • 4 września 2021 (sobota), g. 16:00
  • Spotkanie odbędzie się w SIC! BWA Wrocław na wystawie „Wilgotna farba”, która stanowi część programu TIFF Festival
  • rozmawiają Przemysław Czapliński, Piotr Sobolczyk, Wioletta Kazimierska-Jerzyk
  • prowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało

o wystawie o TIFF Festival


Jest rodzajem miłości, jest tkliwy, jest krytyczny, jest bezkrytycznie czuły. Jest zaangażowany, jest sumą różnic między wnętrzem a zewnętrzem. Jest rodzajem wrażliwości, jest przesadny, bezwstydny, transgresyjny, amoralny, marginalny, inspirujący, irytujący, jest niewinnością, jest utratą niewinności.

KAMP.

Mamy nazwę, ale nie bardzo wiemy, co się za nią kryje. Nazwa niejasno obiecuje: eksces, wtajemniczenie, coś wyjątkowego, czego jednak nie będziemy mogli opisać (możemy jedynie to poczuć). Zakresu pojęciowego tego czegoś nie da się precyzyjnie ustalić. Co gorsza, owo odczucie nie jest uniwersalne (kamp może być „w oku patrzącego”). Czy kamp dzieli pole z glamem, gotykiem, vintage, cute, kiczem, bizarre? Czy to kategorie estetyczne, zjawiska kulturowe, czy może marketingowe hasła? Co wspólnego z kampem ma wodewil, barok, dandyzm, queer, „Złotopolscy” i „Niewolnica Isaura”? Czy kamp jest kolaborantem kapitalizmu, czy może jego pogarda dla oryginalności i nowości sabotuje kapitalizm? Czy kamp jest intencjonalny, czy można kampować niechcący? Do czego kampowi przydaje się czas? I wreszcie – czy kamp można kupić? I czy każdy ma w sobie tę „trzecią wrażliwość” potrzebną do czytania kampu?

O kampie – trzeciej po klasycznej i awangardowej wielkiej wrażliwości w historii – porozmawiam z przenikliwymi badaczami: profesorem Przemysławem Czaplińskim, autorem eseju „Kamp. Gry antropologiczne” i redaktorem książki „Kamp. Antologia przekładów”, profesorką Wiolettą Kazimierską-Jerzyk, autorką monografii „Kamp, glamour, vintage. Współczesne kategorie estetyczne” i profesorem Piotrem Sobolczykiem, autorem „Queerowych subwersji kultury” i kampowej pracy naukowej „Gotycyzm. Modernistyczny sobowtór odmieńca”. Zapraszam.

Dress code: różowe porcelanowe króliki w kieszeniach.

Agnieszka Wolny-Hamkało


Przed festiwalową rozmową Agnieszka Wolny-Hamkało gościła w #rozmoWyliczanki Marcina Wilka.


Fot. Studio Prokopiou (Phillip Prokopiou, Panos Poimenidis); dzięki uprzejmości TIFF Festival oraz SIC! BWA Wrocław


Wioletta Kazimierska-Jerzyk

Urodzona w roku 1972. Estetyczka i historyczka sztuki. Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią sztuki i problematyką aksjologiczną w sztuce i codzienności. Jest autorką książek „»Strategia rewaloryzacji« we współczesnej refleksji nad sztuką. Piękno, eklektyzm, epigonizm, infantylizm” (2008) i „Kamp, glamour i vintage. Współczesne wartości estetyczne” (2018). Od 2013 roku bada sztukę miejską w perspektywie transdyscyplinarnej: jest współautorką monografii „Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms” 2011–2013 (2014), opartej na autorskiej koncepcji badań jakościowych warunków i komponentów doświadczenia murali oraz współautorką katalogu „Street Art Decade. Urban Form Gallery 2009–2019” (2020). Opublikowała wiele artykułów z zakresu estetyki i teorii sztuki, m. in. w „Kulturze Współczesnej”, „Principiach”, „Sztuce i Filozofii”, „On the W@terfront”, „Rzeźbie Polskiej”. Jest redaktorką numerów tematycznych „Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica”. Organizuje cykliczną międzynarodową konferencję „Aesthetic Energy of the City” (2014, 1016, 2018, 2021). Popularyzuje sztukę plakatu, prowadząc ze studentami galerię i portal „IF Kolekcja. Polski Plakat”.


Piotr Sobolczyk

Poeta, prozaik, kompozytor, wokalista, tłumacz, krytyk i teoretyk literatury. Dr hab. w IBL PAN. Opublikował tomy wierszy: „Samotulenie” (2002), „Homunculus” (2005), „Dywan Pierrota” (2009), „Obstrukcja Insługi” (2014),”100% Arabica / chiNOISEry” (2015); książki prozatorskie „Opowieści obrzydliwe” (2003) oraz „Espanadios” (2006); zbiór prózek udźwiękowionych/ literary soundscapes „Trivia Exp” (2021); a także albumy muzyczne „Hydroprofity” (2016), „Zombie Clones, Phantoms and Para-Lies” (2017), „Of Codes off Course” (2018),”Joyful Liberations” (2020)i EPkę z muzyką klasyczną „GotHarmonies” (2021). Ponadto ogłosił 7 książek naukowych oraz przekład i edycję traktatu Baltasara Graciana „Sztuka geniuszu” wraz z autorską „Antologią poezji Siglo de Oro”. Laureat rozlicznych  nagród i stypendiów. 


Przemysław Czapliński

Urodzony w roku 1962. Historyk literatury polskiej i europejskiej XX i XXI wieku, eseista, tłumacz, krytyk literacki; współtwórca Zakładu Antropologii Literatury (UAM, Poznań), członek-korespondent Polskiej Akademii Nauk. Autor ponad dziesięciu książek – ostatnio: „Polska do wymiany” (2009), „Resztki nowoczesności” (2011), „Poruszona mapa” (2016), „Literatura i jej natury” (współautorzy: Joanna B Bednarek, Dawid Gostyński; 2019). Redaktor tomów zbiorowych – m. in.: „Kamp. Antologia przekładów” (współredaktor: Anna Mizerka; 2013), „Moc truchleje. Wielogłos o polskim katolicyzmie” (2018); „Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu” (współredaktor: J.B. Bednarek; 2018), „O jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce” (współred. J.B. Bednarek, D. Gostyński, 2019), „Being Poland: A New History of Polish Literature and Culture since 1918” (współred.: Tamara Trojanowska, Joanna Niżyńska; University of Toronto Press, 2018), „Tożsamość po pogromie. Świadectwa i interpretacje Marca ’68” (współred. Alina Molisak; 2019). Laureat nagród: im. Ludwika Frydego (1997), Fundacji im. Kościelskich (1998), im. Kazimierza Wyki (2004), im. Jana Długosza (2017)Przedmiot badań: literatura (polska) i problemy późnej nowoczesności. 


Agnieszka Wolny-Hamkało

Urodzona w roku 1979. Poetka, autorka powieści, opowiadań i sztuk teatralnych. Opublikowała książki z wierszami – „Mocno poszukiwana” (1999), „Lonty” (2001), „Gospel” (2004), „Ani mi się śni” (2005), „Spamy miłosne” (2007), „nikon i leica” (2010), „Borderline” (2013), „Występy gościnne” (2014), „Panama smile” (2017),  „Zerwane rozmowy. 105 wierszy na różne okazje” – wybór wierszy z posłowiem Jakuba Skurtysa (2020), ostatnio – „Raster Lichtensteina” (2021). A także powieści: „Zaćmienie” (2013), „41 utonięć” (2015), „Moja córka komunistka” (2018) i mikropowieść „Lato Adeli” (2019). Wydała tom szkiców „Inicjał z offu” (2013) i poemat „Nikt nas nie upomni” (2016). Jest autorką sztuk teatralnych – m.in. „Dzień dobry wszyscy umrzemy”, „Leśni. Apokryf”, „Wyzwolenie: królowe”, „Kronika polska. Opera lalkowa”, „Susan Sontag. Dwie lub trzy rzeczy, które o niej wiem”, czy „Alicja”, wystawianych m.in. w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Muzycznym Capitol i Instytucie Grotowskiego (w ramach festiwalu MFO). „Dzień dobry wszyscy umrzemy” zekranizowano w cyklu Teatroteka w reżyserii Joanny Kaczmarek. Autorka czterech książek dla dzieci: „Nochal czarodziej” (2007), „Rzecz o tym, jak paw wpadł w staw” (2011), „12 miesięcy byliśmy szczęśliwi (a potem nam było już tylko wesoło)” (2019), „Gdzie jest noc” (2019). Jest redaktorką pięciu antologii opowiadań i antologii „Sąsiadki. 10 poetek czeskich”. Felietonistka „Przeglądu”. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia, Nagrody Mediów Publicznych Cogito i Nagrody Polskiej Sekcji IBBY (otrzymała wyróżnienie IBBY za książkę „Nikt nas nie upomni”). Laureatka nagrody IBBY za „Lato Adeli” (książka roku 2019). Laureatka nagrody Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Stypendystka Literarisches Colloquium Berlin. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Absolwentka kulturoznawstwa. Doktorantka IBL PAN. Naukowo zajmuje się kampem w nowej poezji polskiej. Mieszka we Wrocławiu.